сряда , 18 септември 2019
Начало » Тренировъчни принципи » Защо е важно да правим „Чисти“ повторения
Защо е важно да правим „Чисти“ повторения

Защо е важно да правим „Чисти“ повторения

Здравейте приятели на Тренирай.БГ! Нека днес да разгледаме един важен момент в нашите тренировки, а именно повторенията, които правим в една серия.

В съвременния бодибилдинг,  повечето от нас подражават на хора като Джей Кътлър, Рони Колман и Фил Хийт. Гледаме клипчета с тренировки на някой от „супер героите“ и виждаме едно размахване на големи тежести пред екрана. Тръшкане на тежки дъмбели и щанги след всяка серия, с две думи едно здраво „блъскане”!

Това здраво „блъскане” гарнирано с големите мускули създават впечатление за една високо интензивна качествена тренировка. И какво се получава – отиваме в залата надъхани. Започваме да подражаваме и да се мъчим да правим онези „високо интензивни, качествени” тренировки, които сме видели от екрана. Не след дълго ако имаме големия късмет да се отървем без контузия, ни става ясно че…. ефекта е почти нулев – позната картинка нали?!

Кай Грийн един от съвременните топ културисти прави изключение от общата картинка. Всеки може да намери негов клип, в които обяснява важността на чистото изпълнение на повторенията нещо, което не се среща често.

Но какво представлява „чисто изпълнение”. Това е съвкупност от елементи, за които трябва да внимаваме при извършването на едно повторение от дадена серия.

Най-важните моменти за които трябва да се внимава:

  • Да се следи за правилната траекторията на крайниците (крака/ ръце) при позитивната и негативната фаза на движение. Това значително намалява риска от контузии.
  • Да се следи повторенията да бъдат правени в своята пълна амплитуда. По този начин ефективността на самото повторение се увеличава многократно.
  • Избягване на така нареченото „заключване“ на ставите. Това може да стане когато се прекрати движението една идея преди да се изпънат крайниците до край. Тук ползите са няколко, като най-съществените са, че поддържаме постоянно напрежение в мускула и се избягва такова в ставите.
  • Внимание при едноставните движения – нека бъдат  наистина едноставни. Това значително намалява риска от контузии, също така повишава ефективността на упражнението.
  • Времетраене на  негативната и позитивната фаза на повторението. Тук критерия е  субективен. Най-общо казано негативното движение трябва да е по-продължително от позитивното и задължително избягвайте инерцията това осезаемо ще увеличи ефекта на упражнението.
  • В края на негативното движение, преди да започне позитивната част от повторението да не се допуска отпускане на тренирания мускул.
  • Следете дишането, при негативно движение вдишваме, при втората половина на позитивното движение издишваме.
  • Ползвайте огледалата в залата. Следете за правилната стойка на тялото и стриктното изпълнение на повторенията, а не колко сте напомпали, нацепили или бог знае какво.
  • И, на последно място, но не и по важност, подберете тежест, която да ви позволява по време на цялата серия да се следи непрекъснато всички параметри, които водят до „чисто повторение”.

/по идея на Живко Желев, верен последовател на ЖЕЛЯЗНАТА ИГРА и редовен читател на trenirai.bg /

Информация за Александър Георгиев

Здравейте, казвам се Александър Георгиев и съм част от "желязната игра" вече над 20 години. През всичкото това време, аз придобивах опит и знания, които ми позволиха да основа издателство "Сила и Здраве". Така за първи път у нас се появиха едни от най-ценните бодибилдинг книги, които помогнаха на хиляди в битката им с железата и трупането на мускули. Като естествено продължение създадох и сайта "Тренирай.БГ",който вече години наред е любимо място за много трениращи. Вярвам, че всеки един човек може да изгради тялото, което заслужава! Да изгради най-добрата своя версия! И, тук ще намерите всичко необходимо, което трябва да знаете!

Напиши коментар

Вашият e-mail няма да бъде показан.Маркираните полета са задължителни *

*