четвъртък , 23 ноември 2017
Начало » Добавки » Гейнър – кога, как и защо?
Гейнър – кога, как и защо?

Гейнър – кога, как и защо?

Когато обикаляме фитнес магазините или ровим в специализираните сайтове за хранителни добавки една група суплементи обикновено приковава вниманието.

Става въпрос за едни „големи кофи“  от по 2-3 дори 5 кг, със заглавия от сорта „Мас Гейнър“, „Хард Гейнер“ или „Супер Мас“ и т.н.

За какво става дума? Нима това е нещото, което ще ни даде необходимите мускули, нима това ще реши всичките ни проблеми и след 2 месеца сме малкото братче на Джей Кътлър. Дълбоко се съмнявам.

Гейнерите са полезни, но само ако стъпят на здрава основа, нали се сещате – тренировка, храна, почивка – и друг път сме ги говорили тези неща.

Какво представлява“гейнера“? Гейнера е добавка в, която за разлика от „обикновените“ протеини има сериозно количество въглехидрати. Защо въглехидрати ли? Защото за да качите килограми ви трябва енергия, защото когато сме в процес на качване въглехидратите са поне половината количество от приетата храна.

В зависимост от производителя, формулата, идеята и целта различните продукти имат различно количество въглехидрати и съответно съотношение с протеина. Най-общо казано гейнерите съдържат от 40 до 80% въглехидрати от общото количество.

Каква е идеята ? Идеята тук е да си набавите допълнително количество протеин и въглехидрати към дневните нужди. Както Майк Матаразо казва, по-лесно е да изпиеш определено количество калории, от колкото да ги сдъвчеш. По друг начин казано ако не може да си набавите или пък не може да изядете всичката необходима храна, то тук гейнера се явява на помощ.

Кой трябва да приема гейнер? Обикновено този тип продукти се препоръчват на „слабичките момчета които искат да качат“. Проблема е , че точно те не качват нищо и причината не е в продукта, фирмата или марката. Причината е много проста и прозаична, влагат се прекалено много надежди и съответно средства в нещо което работи само ако е в синхрон с останалите 3 елемента (тренировка-храна-почивка).В повечето случай ситуацията не е такава – храната е много зле, тренировката прекалено голяма, а почивката недостатъчна.Така парите, труда и репутацията на продукта отиват по дяволите

Приемаме,че сме ОК с всичко и ни трябва малък тласък, трябва да качваме килограми и въглехидратите не ни притесняват, тогава нашия продукт е гейнера! Обикновено всеки производител има схема на прием, но най-общата препоръка са 2-3 дози на ден.

Най-често се приема между храненията и след тренировка (с една доза креатин става перфектно). Известни са схеми с първи прием сутрин веднага след ставане или пък като „десерт“ към някое не толкова добро от към фитнес гледна точка хранене.На практика вариантите са неограничени, стига да се вписват в плана, който имате.

Както и да го приемате, бройте калориите, всичко е едно – храна+ шейкове, трябва да даде необходимото за деня.Ако ви трябват още калории, то вместо вода използвайте прясно мляко, а ако и това е малко, една 1 -2 лъжици мед като допълнение ще направят една страхотна калорийна бомба.

Само за Сериозно Трениращи!!!

Информация за Александър Георгиев

Здравейте, казвам се Александър Георгиев и съм част от "желязната игра" вече над 20 години. През всичкото това време, аз придобивах опит и знания, които ми позволиха да основа издателство "Сила и Здраве". Така за първи път у нас се появиха едни от най-ценните бодибилдинг книги, които помогнаха на стотици хора в битката им с железата и трупането на мускули. Като естествено продължение създадох и сайта "Тренирай.БГ",който вече няколко години е любимо място за много трениращи. Вярвам, че всеки един човек може да изгради тялото, което заслужава и тук ще намерите необходимите знания за тази цел!

19 коментара

  1. Синът ми е на 16 г. , слаб, висок, но добре сложен. От няколко месеца тренира боди билдинг и оттогава непрекъснато спорим с него дали е полезно или вредно да взема хранителни добавки – протеини, креатин или масгейнър. Да си призная честно, не съм добре запозната, но имам сериозни опасения не толкова дали е скъпо и ефективно, колкото какви могат да бъдат вредните пosледствия върху здравето. Мисля, че най-добре е да се консултираме (аз и синът ми) с диетолог. Можете ли да ме насочите към добър диетолог в Пловдив?

    • Александър Георгиев

      Здравей Теди,
      похвално е, че синът ти спортува. Определено тренирането с тежести е един добър избор. Що се отнася до добавките, на тази възраст не са му нужни. С качествено хранене, правилни тренировки и почивка ще постигне чудесни резултати.

      Относно диетолога надявам се някой от приятелите на сайта да препоръча конкретно за Пловдив.

      Поздрави!

      • Здравей, Александър!

        Благодаря за бързия отговор. Напълно съм съгласна с тебе, но ми е трудно да убедя сина ми. Той чете много и има много аргументи и примери за ползата от добавките. Наясно е донякъде, че те имат и вредни ефекти, но много самоуверено смята, че няма да ги допусне. И тъй като на тази възраст желанието за независимост от родителите и самостоятелно вземане на решение е много силно, се надявам, че външен човек може да му повлияе по-силно. Ето затова търся диетолог, чиито компетенции и опит са безспорни.

        Поздрави, Теди

        • Не би трябвало да се притеснявате от това, че пие хранителни добавки. Хранителните добавки НЕ са, пак повтарям НЕ СА и нямат нищо общо с химията, също така има един генетически лимит който той няма как да надвиши с храителни добавки, примерно ако синът ви може да качи максимум 400 грама мускулна маса за 1 месец без добавки, то познайте колко може да качи ако пие каквито и да са добавки – отново 400 :D. Хората имат много грешни и изкривени представи за хранителните добавки и химията и някои дори не правят разлика между двете, и за това вина имат родни медии,фитнес индустрията и списания. Както казах по-горе има един генетичен потенциал който той не може да надхвърли с добавки, възможно е все пак добавките да му помогнат да извлече малко повече, примерно ако сега извлича 70% от лимита то може би с хранителните добавки ще извлече 80-90%. И не, синът ви не може да стане 140 килограма животно употребявайки добавки. Нито един от трите горе изброени – протеин,масгейнър или креатина не биха могли да доведат до каквито и да било странични ефекти, просто няма такива, също така не биха имали вреда за здравето, няма начин. Най-малкото което е, че ако беше нещо вредно и опасно нямаше да може да си го закупи свободно от магазин или от интернет. Поинтересувайте се повече за това какво са добавките и сама ще видите, че ви казвам истината и, че вашия син не прави нищо нередно 😀 Оставете го да си пие добавките и не се безпокойте

          • Нека да не избързваме с твърдения че добавките са безвредни 🙂
            Аз лично съм имал сериозни здравословни проблеми от креатина, свързани с високо кръвно и т.н
            Глутамина действа на надбъбречната жлеза и също вреди, а ефектна му е повече от съмнителен.
            Има огромен брой хора които имат камъни в бъбреците, образувани от пиенето на протеин на прах 🙂
            Влезте в световните бобибилдинг форуми и прочете, има супер много хора с оплаквания.
            Аз лично съм говорил с повече от 5 български културисти които се състезават и никой от тях не пие добавки, всички са на химия 🙂
            Суровините на 90% от протеините са китайски, т.е. тази пудра е пълен боклук.
            Относно аминокисилините, човек ще усети по голям ефект ако се наспи отколкото от техния прием.
            Не приемайте неща в тялото си които са със съмнителен произход!

    • Ако добавките са качествени не би следвало да има някакъв проблем. От протеина на прах специално няма как да има какъвто и да било страничен ефект тъй като той се прави от суроватка, от същата тази суровтка се прави и изварата, тоест от протеина на прах и от изварата се получават камъни в бъбреците ? 😀 Това е пълна глупост. Колкото това за креатина, наистина ме съмнява да сте качили кръвно от него, най-вероятно е от нещо друго. Правени са супер много изследвания върху хора с креатина и те сочат, че от него няма вреда за бъбреците, правени са дори и изслдвания върху хора с 1 бъбрек и отново креатина не е имал ефект върху бъбръците. Аз лично пия креатин от около 2-3 години и до сега не съм имал никакви проблеми с него, много мои познати също го употребяват, но отново нямат каквито и да било странични ефекти, освен това следя адски много треньори и ютубъри от чужбина които употребяват креатин и отново не са получили странични ефекти. Истината е, че може да получиш страничен ефект ако предозираш с добавки, примерно ако изпиеш 300 грама протеин на прах за целия ден и почти всички въглехидрати ти идват от гейнъра то това определено ще има негативен ефект върху здравето и може дори да се получи хранително разстройство.

      • Ангел Буров

        Идеята ми не беше да споря, нито пък да се опитвам да убеждавам някой в тезата си. Просто исках да споделя малко опит от истинския живот, който може да е полезен за някой. Мой познат влезе в болница заради проблеми с панкреаса, породени от приема на креатин. Камъните в бъбреците не са глупост, а факт, има хора с тези проблеми. Естествено че не е проблем, който може да се получи за един ден, нито пък да стане при всеки. Просто има риск, който иска да е го поема 🙂
        Да също следя много треньори и ютубъри от чужбина и мога да кажа че лично George Farah заяви че суровините за 90% от протеините са китайски и не препоръчва на никой който иска да има здрави бъбреци да прекалява с тяхната употреба. Все пак човека тренира половината състезатели на Олимпията мисля че знае какво говори.
        Всеки запознат повече със спорта знае, че добавките са 90% маркетинг и машина за пари, всичко се крепи на плацебо ефектът:)
        Аз лично пих креатин няколко години преди да се появят проблемите, и продуктите които използвах не бяха никак евтини.
        Отново, не се опитвам да убедя никой в нищо, просто исках да споделя опит който би могъл да бъде полезен на някой.
        В крайна сметка на кое избира да вярва човек, на изследванията в списанията които твърдят че безвредни или на хората които споделят че са имали проблеми?
        За протокола ще спомена че аз самия гледах с най-голяма насмешка от всички че добавките са вредни 🙂

        • Ангеле, благодаря за споделения опит. Мисля, че човек трябва да се вслушва в патило, а не в старило, както каза поговорката. Ако човек е разумен, трябва да черпи от опита на другите, wmesto сам да изпита всичко на гърба си, а когато вече е късно и непоправимо, да съжалява.

  2. Zdraveite. Predvaritelno bih iskala da se izvinq za tova che ne pisha na kirilica. Az imam vupros otnosno pravilnoto priemane na Geiner pri momicheta, koito sa slabi i ot skoro trenirat. Az si zakupih tozi produkt s nadejdata da kacha kilogrami kato treniram i za da ne otslabvam a da prevurna vsichko v masa. Problemut tuk e che sam visoka 155 i teja 38 kilograma i za moeto teglo i vuzmojnostite koito moga da pogalna mi se struva mnogo 70g geiner i 400 mlqko obache az ne piq mlqko i za tova predpochitam voda i kogato si napravih tova neshto mi se stori dosta gusto i golqmo kolichesvo ( ta kakvo ostava da piq tova neshto dva puti na den) Mnogo se izvinqvam che vi pitam za tolkova mnogo vuprosi no sum studentka i bih iskala nachinat da raztovarvam da e tozi ot kolkoto s neshta, koito samo shte mi navredqt. Blagodarq za vnimanieto i mnogo shte se radvam da procheta vashite suveti. Jelaq vi lek i polzotvoren den!

    • Александър Георгиев

      Здравей Милена, за да тръгне стрелката нагоре и килограмите да се покачват трябва калорийният ти баланс да е положителен. Това означава да приемаш повече енергия под формата на храна от колкото изгаряш. Това обикновенно означава, че трябва да ядеш повече от колкото до сега. Ако сега за 3 хранения нека станат 4 ако са 4 да са пет. Това е най-ппростия начин. След това гледаш качествени източници като месо, яйца, мляко, извара, риба, картофи, ориз, овесени ядки, плодове и зеленчуци и прочие.

      Гейнера като цяло може да ти замести едно или две хранения, тъй като е по-лесно да изпиеш нещо, от колкото д го изядеш, но сам по себе си ако не е включен в добър хранителен режим нищо няма да направи. Незнам какъв продук си купила, за това ще трябва да се довериш на консултанта и на етикета.

  3. Искрен

    Гейнер + сладолед + банан, креатин, глутамин, туарин, BCAA (на парах) и аргинин. Всичко това в пасатора. 🙂

  4. Александър

    Абе пичове вие ме отчаяхте направо 🙁 🙁 :(, аз тъкмо бях решил че съм намерил начин да кача и вие… 😀
    Поне ще кажете ли някои домашни шейкове за маса, щото съм много начинаещ.
    Мерси 🙂

  5. 80-100 грама овесени ядки + доза протеин + лъжица мед + 1 кофичка кисело мляко и доливам вода за да се пие по лесно. Всичко това за 1 минута на пасатора. Земи тоя гайнер 🙂 🙂

  6. Александър Георгиев

    Така, понеже се оформи малка дискусия, нека си кажа мнението и аз 🙂

    Няма нищо лошо в гейнера, това е продукт който има своето място.Да от него търговците печелят, но така е и с всяка една стока, иначе какъв бизнес ще е!

    Важно е обаче да се извлече максимума.Ако човек е напреднал и знае доста неща за храненето, то добавки може и да не му трябват, особено ако прилага знанията на практика.

    Също така, може да се стигне до тях при определени моменти,за да се задоволят определени нужди. Аз например доста често съм използвал гейнер след тренировка и дори сутрин със закуската,за да засиля ефекта от нея.

    Другия момент е, както казва Йордан, когато си слаб и не ти достигат калории, да не говорим и за знания. Тогава е по-лесно да си купиш нещо готово.

    На практика се получава,че липсата на знания се компенсира с пари 🙂

    • Даниел

      на милия роден пазар по-голямата чат от гейнерите са боклуци. слагат нискокачествен, денатуриран протеин и въглехидратите са………лактоза, която е остатъчен продукт(олигозахарид). дефакто те ти дават оснатъчния продукт от производството на сирене, кашкавал, извара и суроватъчен протеин. в тая държава съм срещал само 1 гейнер на не лоша цена, който има качествени въглехидрати-гейнера на MEX.

  7. Йордан

    дааа но ако си 75 кг и искаш да качиш още , не е ли по-добре гейнер от протейн .
    Съгласен съм че протейн + ядки плодове и тн е по-добре от гейнер но примерно след едно обилно хранене надали ще можеш да изядеш дори и 50 грама ядки и 2-3 банана .. а много по-лесно е да изпиеш една доза гейнер!?
    поправете ме ако греша?

  8. Божидар

    Без да налагам мнение, но за мен гейнера е чиста форма загуба на пари за купувача и 1000% печалба за производителя. Плащаш за 5кг кофа, която съдържа 4кг захар и 1кг протеин, цена която плащаш за 2,5кг суроватка. Не е ли по-добре да си направим протеина с прясно мляко (особено шоколадовия става уникален), мед, фъстъчено масло и банан. Комбинации хиляди и в пъти по-добри и евтини от геинерите. А ако някой си мисли, че от гръмки заглавия на продуктите се става як се лъже!
    По-здрави!

    • Мартин Георгиев

      Прав си на 100%, но пък надали казваш и нещо ново на автора. Просто и тук има рекламодатели, които си искат своето.

      • Георги Колев

        Препоръката на хран. добавки не е в разрез с
        линията на сайта.
        Разумно направените компромиси са доста голяма
        част от живота ни.Правим ги постоянно.Дори и
        несъзнателно.

Напиши коментар

Вашият e-mail няма да бъде показан.Маркираните полета са задължителни *

*