Тренирай! Изгради тялото което заслужаваш. Бъди силен всеки ден.

Претрениране - мит или реалност

29 Коментара
Сподели с приятели
Публикувано на 08 юни 13 от Александър Георгиев

Когато стане въпрос за претрениране то всеки знае, че това е най-лошото, което може да се случи на трениращите, разбира се след травмите. Предполагам всеки вече знае, че това е момента, който трябва да се отбягва. Или с думи прости, претренираме ли - няма мускули.

Претрениране мит ли е или реалност?

За някои е мит, липсата на резултати те обясняват с не достатъчното хранене, малкото сън или не ползването на една или друга добавка, дори медикамент. Чувал съм тази теза милион пъти. Но нека помислим малко, в какво се изразява мускулния растеж:

  • Фаза І -  стимулация
  • Фаза ІІ - възстановяване
  • Фаза ІІІ - растеж

Тези три фази Майк Менцер определя така - Фаза І - копаене на дупка, Фаза ІІ - запълване на дупката и Фаза ІІІ - насипване на купчинка върху мястото където е била дупката.

Просто е, за да пораснат мускулите трябва да минем през всичките три фази.Не може от първа фаза да скочим направо на трета, няма как да пропуснем нито една от тях. Реда е 1-2-3 това е, нито повече, нито по-малко.

Какво се случва на практика?

Когато отиваме в залата и провеждаме тренировката си, ние сме във Фаза І. Как тренираме ние си знаем, дали е правилно или не, няма как да разберем в момента, тези неща излизат наяве по-късно. Веднага след като приключим и излезем от залата вече сме във Фаза ІІ, тук от нас зависи тя да завърши правилно, а целта е тялото и в частност тренираните мускули да се възстановят до нивото преди тренировката. Колко време е това? Някой казват 24 или 48 часа, други 72 и т.н., аз не се наемам с точни цифри.

Приключи ли Фаза ІІ идва ред на Фаза ІІІ, ето тук започва истинският растеж. Това също отнема време, едва когато завърши и тази последна фаза, ние трябва да повторим тренировката. Колко време е това всеки трябва да разгадае сам за себе си.

Как да разберем през колко време да тренираме?

Е, това е както се казва "въпрос за един милион долара", на който всеки трябва да отговори. Това е така, тъй като всичко е строго индивидуално. Някои като Арнолд могат да тренират 3 пъти всяка мускулна група в седмицата и да растат. Дориан от друга страна тренира само веднъж на 7 или 8 дни и отново е голям. Какво е общото, и двамата са многократни победители на Мистър Олимпия, и двамата са професионалисти и бог знае какви препарати са ползвали, но по-важното е,че са усетили колко време им е необходимо за възстановяване.

Претрениране

Какво означава това за нас?

Трябва така да организираме тренировъчния си режим, че всяка следваща тренировка да правим с поне едно повторение повече на същото упражнение със същата тежест. Това се нарича ПРОГРЕС! Няма ли прогрес, най-вероятно сме започнали Фаза І без да е приключила Фаза ІІІ или дори Фаза ІІ. Запомете името на играта е ПРОГРЕС. Прогреса в сила, след време ще прерасне и в прогрес в мускули, разбира се ако почиваме и се храним правилно, за да обезпечим стимула в залата.

Днес сме толкова осведомени за правилното хранене, важните и незаменими добавки, дори всеки може да си свали от нета "безобиден" цикъл с химия, но колко хора имат реални резултати? Всичко това показва, че май тренировката куца нещо.Обикновено това се изразява в прекомерното трениране. Разбира се има вариант и за недостатъчно трениране, но то е толкова рядко, съдейки по ентусиазма в залите,че силно се съмнявам това да е причината. По вероятна причина за неуспеха са прекалено честите и прекалено обемни тренировки, не позволяващи нормалното протичане и пълно завършване на Фаза І и ІІ. Факт, който е толкова очевиден,че чак не е за вярване.

 

Сподели с приятели

Подобни статии

Здравейте приятели на Тренирай.БГ! Нека да започна тази моя история от средата на март тази година. Есента съпругата ми и синът ми изкараха гадният covid... Прочети повече
Здравейте приятели на Тренирай.БГ! Искам днес да поговорим за търпението. Едно качество, което е сред топ 3 на успешните хора. Да, знам 21 век сме... Прочети повече
Здравейте приятели на Тренирай.БГ! В началото сме на една чисто нова година и на едни 365 чисто нови дни. Как ще ги изпълним това зависи... Прочети повече

29 коментара

  1. За нарастване на мускулна маса - да, но за покачване на сила, би трябвало да не е фактор 'претренирането'. Така е поне според всеизвестния треньор Иван Абаджиев, който е изкарал десетки шампиони в родните (а и не само) щанги. Ще се радвам обаче да кажете нещо по въпроса.

    1. Определено в статията става въпрос за изграждане на мускули. Има най-различни методики относно повишаване на силата и тази на Иван Абаджиев е една от най-добрите, но това се отнася за щангистите,които все пак стоят на едни килограми спазвайки категорията си.

  2. Коментарите ми са пряко и единствено свързани
    само с претренирането.В тях няма нищо объркващо.
    Те са лично мнение.
    И Никъде в тях не говоря за Цели, Методи ,
    Лични Виждания или житейска философия.Поне
    по темата.

    Относно пожеланието към Божидар:То е искрено-
    (използвах твоя изказ).Малко хора са намерили
    нужния баланс за себе си.Хубаво е,че си от тях.
    Аз все още го търся и мисля, че този прекрасен
    сайт ще ми помогне го постигна.

    Всички сме от една и съща страна на барикадата.

    Надявам се, да съм бил максимално точен , ясен
    и изчерпателен.

    Бодибилдинг без стероиди.

    1. Написах по-горните редове с цялото ми уважение
      и респект към г-н Георгиев.Тъй като взе отно-
      шение по въпроса.Мисля,че му го дължах.

      1. Нищо не ми дължиш :)просто ми стана интересно 🙂

  3. Никой не е излезнал от добрия тон! За пожеланията за успех няма да ти благодаря, защото успехът ми не зависи от теб, а и пожелаваш нещо на някого, когато го пожелаваш от сърце. Първо за себе си съм намерил златната среда, в която да имам резултат и от която след като приключа тренировката и се изкъпя имам прилив на енергия. Чувствам се добре, приятно ми е и мога веднага след залата да отида на дискотека. Спортът за мен не е само да се качват кила, защото на едни килограми можеш да изглеждаш по различен начин. Просто обичам да спортувам, не тренирам ли ме хваща депресията. И явно тук се разминаваме, защото не целя качване, сваляне, а да изглеждам добре. Второ, обичам финеса, но мразя професионалния бодибилдинг. И е смешно да взимаме примери от тях. Все едно като играя футбол с приятели да взимаме пример от "Реал" Мадрид. Те са професионалисти, хора, за които това е бизнес, а за нас хоби. Колкото повече се вманиачавате по мечтите си, толкова по-далечни стават те. Пак казвам, мое мнение, не целя да излизам от добрия тон. Пък кои какво прави си е негова работа, ако иска да тренира с 2-3-5-100 серии, ако иска да се пропие, живота и здравето са си негови.

    1. Е, това уточнение вече внася по-голяма светлина върху тезата ти :)Разбира,че целите са тези, които определят действията. Твоите очевидно са по-различни от на повечето момчета тук и за това се получи лекия спор 🙂

  4. Охоо виждам,че се е получила дискусия,това е добре 🙂

    В спора се ражда истината, както се казва 🙂

    Винаги ще има две мнения, това е така още от появата на Артур Джоунс, няма лошо. От една страна са едните, които казват,че няма претрениране, а от друга са другите, които са убедени в съществуването му, и че всички беди идват от това.

    Проблема е,че и двата лагера имат успехи и своите шампиони, Арнолд, Хейни и Колман от една страна и Менцер, Виатор, Йейтс от друга. А сега де, кой е прав кой е крив ?! 🙂

    И тук идва момента на реалността за "обикновения" трениращ, реално да прецени възможностите си за възстановяване по естествен начин разбира се. Съдейки по редовните посетители в залите, които година след година изглеждат почти по един и същ начин, ме кара да си мисля, че тренират повече от колкото могат да понесат.Защото, какво му е трудното да качиш едни 5 кг мускули на година да речем?! А 25 за 5 години?!Колко успяват? Явно се копаят дупки, зариват се донякъде, пак се копаят и така се тъпче на едно място, както хамстера в барабана 🙂

    В залите е пълно с "напреднали" трениращи 2-3 дори повече от 5 години, които спокойно може да ги питаш на улицата - що не вземеш да тренираш нещо 🙂

    Всеки е прав за себе си, а ако и постига целите, които си е поставил, то всичко е ясно 🙂 Но ако тъпче на едно място година след година като цяло то би било глупаво да не се смени гледната точка.

    И накрая ще цитирам Айнщайн относно определението за лудостта:
    "Лудост е да правиш едно и също нещо постоянно и да очакваш различен резултат"

  5. Не желая да излизам от рамките на добрия тон.
    Нито сайта, нито читателите имат нужда от това.
    Всеки има право на мнение.Успех в триниркането.
    По-важно е да се направят-ПРАВИЛНИТЕ ИЗВОДИ.
    А те водят до РЕАЛНИ РЕЗУЛТАТИ.

  6. Чета коментарите и виждам много мислене. Като патицата дето мислила, мислила и се удавила. Така, че вместо да му мислим много да вземем да си трениркаме, пък то лека полека си идва на мястото и фигура, и физически възможности, и здраве. До Георги Колев: ами от 5 клас спортувам активно, нормално да знам какво мога и какво не, какво искам и какво ми доставя удоволствие да правя. Точно така тренирам, за кеф и удоволствие, а пък от там идва и резултатът. До Живко Желев: всеки си има начин на надъхване, един псува като хамалин, друг гледа малоумни клипчета за мотивация, трети го прави за гаджетата. Така, че не можеш да съдиш по това за един човек.

  7. Здравей,Божидаре.
    Радвам се,че си от тези които си знаят реалните
    възможностите.А те са много малко.Явно си доста
    опитен.

    Според мен идеята е,че НАДЦЕНЯВАНЕТО на тези
    индивидуални възможности води до несъзнателно
    претрениране.А ОТТАМ И ЛИПСА НА НАПРЕДЪК.

  8. Претрениране няма! Казал го е Иван Абаджиев. Тренираш според възможностите си, т.е. така както си научиш тялото. Ти управляваш тялото си, а не то тебе. Съчетание от анаеробно и аеробно натоварване е най-доброто за здраве, кондиция и красива фигура.

  9. Претренирането-това е естествен и постепенен
    процес на натрупана умора в тялото на трени-
    ращия.Нещо като лавина.И води до сериозни
    последствия.То не се вижда, трябва да го
    усетиш.А.. как да го направите.
    Има още една чудесна статия за този неосъзнат
    проблем в сайта.Прочетете я.Дава отговори на
    много въпроси.

  10. Претренирането е МИТ, няма такава възможност да претренираш, едва ли правиш толкова тежка и интензивна тренировка, че това да стане реалност.А, за тези които мислят обратното само ще ви дам едно име - CT FLETCHER, натурален щангист, държащ 3 рекорда на лег. Проверете го в youtube.com. 🙂
    Поздрави и бъдете здрави!

  11. Здравейте! За мен претренирането е по скоро реално от колкото мит. За съжаление доста на скоро разбрах за този проблем. До сега си мислих, че колкото повече е „блъскането”, толкова по – голям е резултата,уви на практика не се оказа съвсем така. Доста време робувах на това убеждение и ми беше доста трудно да го загърбя. В крайна сметка разбрах че голямото „блъскане” (говоря години наред пет разделна тренировка, всеки мускул в отделен ден и правене на 12 до 25 серии на тренировка и твърдото убеждение „ колкото повече – толкова повече”) ме води до голямо системно претрениране. От порочния кръг излязох, когато проявих интерес към високо интензивните тренировки. Сега вече със сигурност знам, че за качествено натоварване дори и на голяма мускулна група са достатъчни и две суперсерии. За себе си разбрах, че голямото „блъскане” без доста по – голяма почивка е със съмнителен резултат.

    1. Здравей Живко,
      мисленето "колкото повече, толкова по-добре", ни е заложено и е естествен ход на мисълта. Това няма нищо лошо ако е ползотворно за човек, но не винаги е така и тук трябва да се прояви здрав разум и да разчупим мисленето си отвъд "нормалното", както си направил и ти.

      Всеки има глава на раменете си и не виждам причина да не я използва. Сляпото следване на закони, канони, сентенции и прочие, показват,че това което ни е на раменете го ползваме само да си слагаме шапката и нищо повече 🙂

      1. Здравей Сашо! Според мен една от основните причини да не се използва главата на раменете е масовото схващане,че нашия спорт е за говеда, от които се изисква само да влизат в залата и да „блъскат”. Прегледах споменатото име CT FLETCHER по – горе в коментара на „Любител”.
        Ще обърна внимание върху начина, с който се представят тренировките на CT FLETCHER. Агресивен подход, викане, включващо вулгарни и цинични изрази, блъскане на тежести.
        Пример, като този и други като него, които са широко популярни оставят изключително ярък спомен и впечатление в хората извън спорта, а и в онези , които тепърва прохождат в сферата на желязната играта. И така се създава впечатление, че това е вид силово занимание в което няма място за мислене, осмисляне и т.н. А и народа има поговорка „Як като бик и още толкова умен”
        Поздрави.
        П.С. Извинявам се, че се отклоних от темата на статията.

  12. Не знам дали претрениране е равно на преумора, но един път се пръснах от трениране - адски тежка тренировка си бях направил и то на много мускулни групи и след като се прибрах още същата вечер разбрах, че това беше грешка, а на следващия ден бях болен и то доста... съмнявам се да е случайност защото ми се е случвало два пъти и на мои познати също се е случвало. Извода който можете да си направите е: претренирането води да отслабване на имунитета ти и се разболяваш което пък води до отслабване... и вместо с една с първоначалната си цел с по-тежки и по-чести тренировки да качите по-бързо сила и мускули става точно обратното и дори отслабвате. Затова почивайте си колкото е необходимо.

    1. точно така , трябва да тренираме само когато сме на 100 % възстановени , а не защото е понеделник . Както казва Менцер - прогресът се състои от две неща - интензивна тренировка и почивка между тренировките , колкото е необходимо дори може да се тренира веднъж на 14 дни

    2. Подкрепям напълно. Правенето на мускули, не е състезание по брой посещения и престой в залата. Повече не е по-добре, както казах по горе, в залата копаем дупката, а след това зариваме. В твоя случай, ти такава дупка си изкопал, че направо си се закопал 🙂

      Но важното в случая е,че си си направил изводите и вече си наясно как стоят нещата 🙂

  13. претренирането е точно като слънчевите лъчи и хващането на тен , ако се изложим на силните лъчи повече от това което ни е необходимо , получаваме изгарания , вместо тен . така е във фитнесът ! Ако тренираме като Арнолд , нищо няма да постигнем , защото успехът си държи на стероидите ,които му помагат за бързото възстановяване . Един мускул се нуждае минимум от 72 часа почивка , мускулът може около 4 дни само да се възстановява от стресът в залата и да нарастне чак в 6тият или 7мият ден.

      1. да ,от тук научих за него и в момента чета 3-та негова книга - the wisdom of mike mentzer , имам и още 1 за четене - H.I.T training - Mike Mentzer way

        1. Поздравления, не са много феновете на Менцер в БГ, радвам се, че има още един в твое лице 🙂

          1. Майк Менцер за мен е над всички останали. Благодарение на неговите статии си изградих тренировъчна програма, която следвам вече над 7 години, без да използвам нищо друго освен храна и не се налага да се вманиачавам с глупави диети и всекидневни тренировки. Схемата е много проста. Ден 1- гърди, трицепс и крака. Ден 2 - Гръб,рамо и бицепс, коремни упражнения. Тренирам през 2-3, понякога 4 дена. Много съм доволен.

          2. Ставаме все повече 🙂

  14. Съгласен със Стюарт МакРобърт. Без тренировка, ако искаш само пържоли яж, нищо не става. Претренирането е бодибилдинг фолклор, измислен от мързелите.

    1. Не тренират ефективно не означава,
      не тренират достатъчно.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Препоръчано от Тренирай.БГ
С добавени 15 тренировъчни програми

Може да нямаш отлична генетика, може да нямаш идеални условия, пари или каквото се сетиш....Но имаш мускули, а те могат да бъдат развити!

Научи повече
Супер Тренировъчен Наръчник

Книга с инструкции за всяко упражнение във фитнес залата. Научи как най-ефективно да натовариш мускулите си!

Научи повече
Тренировъчни Програми от Старата Школа

ЧЕТИРИ тренировъчни курса, програми за над ШЕСТ месеца, които са подредени така,че да ви помогнат да изградите здраво,силно и мускулесто тяло!

Научи повече
Най-Старият метод за качване на мускулна маса

Българското издание на ”SUPER SQUATS ” най-купуваната книга на сп.IRON MAN до днес!

Научи повече
Тренировки от Боб Хофман!

Вижте историята на един от пионерите в бодибилдинга, съчетана с два тренировъчни курса от Старата Школа!

Научи повече
Бодибилдинг без стероиди

BRAWN е знание, което не може да се получи от съвременната бодибилдинг литература. BRAWN е основата, на която всеки, който иска да изгради мускули без стероиди трябва да стъпи.

Научи повече
Енциклопедия на съвременния Бодибилдинг

Българското издание на най-популярната книга в света на културизма! Луксозно издание, твърди корици, уникални снимки и цели 792 страници!

Научи повече
Релефна коремна преса за 3 месеца

Без разводнена теория! Само практически съвети!Примерни хранителни режими за мъже и жени! Примерни тренировки!

Научи повече
Виж още
Айвън Дънбар