тренирай

Не подценявайте фасулът

6 Коментара
Сподели с приятели
Публикувано на 11 юни 13 от Александър Георгиев

Бобовите растения са често подценявани като източник на хранителни стойности. Дали това е правилно? По-скоро не!

Бобовите растения, като зрелият фасул, граха и лещата са продукти с висока хранителна стойност по всички известни ни стандарти. Нека днес разгледаме фасула, като източник на първокачествена храна.

Родината на фасула е Южна Америка и се твърди,че в Европа е бил пренесен по време на Великите географски открития от Христофор Колумб. Това растение практически може да вирее навсякъде и лесното му отглеждане и добрите реколти,които дава го правят предпочитано средство за прехрана в средновековието.

В България, фасула или боба по народно му е силно залегнал в нашия бит и традиция. Може да се каже,че боб чорбата, бобената яхния и боб с наденица са национални ястия. Какво може да значи това за нас.

Разбира се, ако тренирате здраво и гоните по-големи мускули само с боб чорба няма да стане то е ясно. Но нека не подценяваме фасула като източник на първокачествени растителни протеини и сложни въглехидрати, а ниският им гликемичен индекс ги прави предпочитан източник по време на диета.

Какво може да очакваме от 100 гр фасул ( средни стойности за различните сортове):

  • Протеини - малко над 20%
  • Въглехидрати - около 50%
  • Мазнини - под 2%
  • Вода - около 11%
  • Минерали:калций,калий,магнезий,желязо,фосфор,натрий,цинк, мед,манган и селен
  • Витамини: витамин С, В1,В2,В3,В5 и В6, както и добро количество фолиева киселина
  • Богат източник на фибри
  • Биологична стойност на протеина - 73 ( за еталон се взима яйцето с биологична стойност 100)

Както виждате доста добри показатели. Какво ни пречи тогава? Може би не знаем как да включим фасула в менюто си? Нека гледаме на него като още една възможност. Например, какво ни пречи да хапнем 100 гр сварен фасул или бобена салата, като гарнитура към пържолката?! Че това са си едни 20 гр протеин допълнително. Ами ако дръпнем една чорбичка като предястие да речем, ето 10-15 гр протеин още.

Да не говорим,че има много варианти и за основно ястие, като пълнени чушки със зрял фасул, фасул в гърне, боб на фурна и т.н. Не е никак лошо. Ако пък ви мързи да готвите или нямате време, една консерва към месцето ще свърши чудесна работа.

 

Сподели с приятели

Подобни статии

Здравейте приятели на Тренирай.БГ! Почти всеки трениращ във фитнес залата знае, кое е Джон Сина. Знае, че е сред най-известните кечисти в света, знае и... Прочети повече
Биг Рами е сред най-масивните културисти днес. Той успява да изкара на сцената физика от над 130 кг, с която печели редица титли, сред които... Прочети повече
Здравейте приятели на Тренирай.БГ! Както не веднъж сме коментирали, закуската заедно със след тренировъчното хранене са най-важните за деня. Нека да поговорим за закуската. Тя... Прочети повече

6 коментара

    1. Възможно е Слави, ще съм благодарен ако споделиш кое точно, за да го коригираме.

  1. Начин на приготвяне
    1
    Почистеният и измит фасул се кисне 8 часа в студена вода, след което му се сменя водата и се вари около 30 минути
    2
    Отцежда се, залива се с 6 чаени чаши топла вода и отново се вари, като към него се прибавят ситно нарязаният лук и 1 ч.л. сушена чубрица
    3
    Чорбата се посолява, след като се свари фасулът
    4
    Поднася се поръсена с джоджен.

    🙂

  2. Сега остава да съберем някоя и друга вкусна рецепта 🙂

  3. Това е прекрасна тема за нашите географски
    ширини.Боб чорбата е символ на българската
    армия.Защо ли???.Написаното ще разсее
    съмненията.А билдера също е боец.Бори се
    с.....желязото, а за това се иска много
    ....нитро!!!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

 

Препоръчано от Тренирай.БГ
Разкарай мазнините Влез в най-добрата си форма!

Тук ще намерите всичко необходимо, което ви трябва, за да изградите мечтаното тяло. Да разкарате мазнините и да направите своята най-добра версия!

Научи повече
С добавени 15 тренировъчни програми

Може да нямаш отлична генетика, може да нямаш идеални условия, пари или каквото се сетиш....Но имаш мускули, а те могат да бъдат развити!

Научи повече
Супер Тренировъчен Наръчник

Книга с инструкции за всяко упражнение във фитнес залата. Научи как най-ефективно да натовариш мускулите си!

Научи повече
Бодибилдинг без стероиди

BRAWN е знание, което не може да се получи от съвременната бодибилдинг литература. BRAWN е основата, на която всеки, който иска да изгради мускули без стероиди трябва да стъпи.

Научи повече
Виж още
Стив Рийвс